404

Umowa B2B

Dowiedz się wszystkiego o kluczowych elementach umów B2B. Skorzystaj z analizy prawnika, aby zabezpieczyć swoje interesy.

Przygotuj wzór umowy

Zakaz konkurencji w umowach B2B

Zakaz konkurencji w umowach B2B jest powszechną praktyką. Zasada swobody umów w tym przypadku sprawia, że zapisy go dotyczące mogą być właściwie kształtowane tak jak strony umowy uznają za stosowne. Oczywiście są ograniczenia wynikające z kodeksu cywilnego czy zasad współżycia społecznego. Zapisy dotyczące zakazu konkurencji w umowie B2B powinny być jednoznaczne. Jeżeli zrozumienie czy, od kiedy i z kim możesz nawiązać współpracę stanowi dla Ciebie problem to znaczy, że warto to wyjaśnić.

Limit odpowiedzialności w umowach B2B

Przy umowie B2B to Ty jako przedsiębiorca ponosić tak zwane ryzyko gospodarcze. Zapisy umów B2B często określają, że jeżeli w toku współpracy wygenerujesz szkody dla swojego kontrahenta może on dochodzić od Ciebie odszkodowania. Ważne jest dla Ciebie, aby limit odpowiedzialności był konkretnie ograniczony, najczęściej kwotowo lub procentowo.

Wypowiedzenie lub odstąpienie od umowy B2B

W przypadku umowy B2B kluczowe jest przenalizowanie zapisów dotyczących możliwych sposobów jej rozwiązania. Najczęściej są to rozwiązanie umowy B2B na podstawie porozumienia stron oraz wypowiedzenie umowy B2B. O ile rozwiązanie umowy na podstawie porozumienia stron nie powinno rodzić poważniejszych wątpliwości, to w przypadku innych form rozwiązania, w tym w szczególności wypowiedzenia, istotne jest zrozumienie warunków takiego wypowiedzenia i wiążących się z tym konsekwencji biznesowych i prawnych.

Przeniesienie praw autorskich

Zapisy dotyczące przeniesienia praw autorskich sprawiają, że prawa autorskie przechodzą na Twojego kontrahenta. Od chwili ich przeniesienia może legalnie rozporządzać utworami (czyli np. oprogramowaniem czy materiałami) wytworzonymi przez Ciebie. Postanowienia umowy w tym zakresie są często bardzo szeroko opisane. Z jednej strony to dobrze, bo pokrywają znaczną część zagadnienia przenisienia praw autorskich. Z drugiej sprawiają, że dla osoby nieobytej z użytym słownictwem mogą wydawać się zagmatwane. Dlatego warto, żebyś w razie wątplwiości sprawdził to ze specjalistą. Niemniej zwróć uwagę na to od kiedy prawa są przenoszone i w jakim zakresie.

Umowa B2B z firmą z zagranicy

Wśród umów B2B, których analiza jest zlecana przez nasz serwis duża część to umowy z konktrahentem z zagranicy. W przypadku umowy B2B z kontrahentem zagranicznym ważne jest, aby zwrócić między innymi uwagę jakie prawo jest dla tej umowy wiążące oraz jakie sądy będą właściwe do rozpatrywania ewentualnych sporów.

Czas pracy w umowie B2B

Jeżeli zawierasz umowę B2B, ważne jest, żeby podpisywana umowa nie nosiła znamion umowy o pracę, w tym m.in. by nie odnosiła się do takich sformułowań jak godziny pracy, podporządkowanie,urlop etc. W związku z tym, że konsekwencje reklasyfikacji umowy B2B na umowę o pracę są ponoszone przez obie strony, powinniście dążyć do tego, żeby ryzyko takiej reklasyfikacji było zminimalizowane.

Ławka (bench) w umowie B2B

W przypadku umowy B2B z firmą, która swoich kontrahentów deleguje do zleceń w innych firmach (tzw. konraktornie) pojawiają się często zapisy o tak zwanej "ławce rezerwowej" czy "benchu". Są to zapisy, które umożliwiają wypłacanie wynagrodzenia kontrahentowi w sytucji, kiedy de facto nie świadczy on usługi. Również tutaj zapisy powinny być na tyle klarowne, żeby nie było wątpliwości czy i kiedy takie wynagrodzenie otrzymasz.

Urlop i choroba

Urlop i choroba w przypadku umowy B2B to również zagadnienia, które nieodpowiednio skonstruowane mogą przyczynić się do uznania umowy za umowę o pracę. Jednak są powszechne praktyki, które pozwalają na zapewnienie osobie współpracującej na B2B zachować korzyści z nich wynikające. Jedną z nich jest operowanie liczbą dni lub bez świadczenia usługi, za które mimo wszystko otrzymasz wynagrodzenie.

NDA - umowa o zachowaniu poufności

Zawierając umowę B2B często znajedziesz w niej zapisy dotyczące zachowania poufności. Jest to powszechna praktyka, która chroni Twojego kontrahenta przed ujawnieniem informacji będących jego tajemnicą. Upewnij się, że zapisy określają czas obowiązywania zachowania poufności oraz zakres podlegających informacji tak, aby nie pozostawiać dowolności w interpretacji. Zwróc także uwagę na konsekwencje naruszenia obowiązku zachowania poufności.